استراتژی محتوا به زبان ساده(قسمت اول)

چگونه باید محتوایی را منتشر کنیم که هم برای خودمان مفید باشد و هم برای مخاطبمان؟
به اعتقاد بنده، مفید بودن یک محتوا با توجه به موقعیت و شرایط هر تولیدکنندۀ محتوا کاملاً نسبی تعریف می‌شود و نمی‌توان از مقاله‌های متعدد در این حوزه کمک جدی گرفت.
آنچه اهمیت دارد، تحلیل درست از استراتژی محتوا در هر موقعیت زمان و مکانی است.


استراتژی محتوا چیست؟
به جای بیان توضیحات کلی و پیچیده سعی می‌کنم با یک مثال ساده، به شرح این کلیدواژه بپردازم.
فرض کنید یک دندانپزشک هستید که می‌خواهید برای بهبود روند بازاریابی و فروش خدمات خود، سایتی را راه‌اندازی کنید. به همین منظور ابتدا بودجه‌ای را به این موضوع اختصاص می‌دهید و سپس قصد مراجعه به یک طراح سایت(و اگر خیلی حرفه‌ای باشید! در کنار آن یک متخصص سئو) را می‌کنید.

در اینجا طراح سایت از شما می‌پرسد: می‌خواهید سایت شما چطور باشد؟
پاسخ‌های ساده و غیرتخصصی این موارد می‌تواند باشد:
- سایتی که www داشته باشد و بشود آن را روی کارت ویزیت به بیماران ارائه داد ؛
- ظاهر قشنگی داشته باشد و اسم و عکسم را به خوبی نشان دهد ؛
- اگر کسی در شهر .... دندانپزشک را در گوگل جستجو می‌کند، مطب من را ببیند و تماس بگیرد ؛
- ... .

اما اگر شما بخواهید از بودجۀ خود در سایت نتیجه بگیرید، باید یک ساختار از طراح سایت و سایر متخصصین مرتبط بخواهید:
- برنامه‌ریزی تولید محتوای سایت آسان باشد ؛
- دائماً با هدف‌های من از سرمایه‌گذاری برای ایجاد سایت سازگار باشد.

شاید برای برخی عزیزان باز هم درک این عبارات سخت شده باشد!
ببینید دوستان من! اگر در مثال اشاره شده بخواهیم حرکت کنیم، فرض می‌کنیم شما یک دندانپزشک هستید که دغدغۀ محتوای سایت خود را دارید، چون طراح سایت و متخصصین جانبی، طبق نظر و دیدگاه شما عمل می‌کنند. پس باید چه کنید؟

بیان مأموریت و محتوا
مأموریت ایجاد سایت خود را تعریف کنید؛ مثال‌های کاربردی:
الف) مشخصات من به عنوان یک دندانپزشک در موتورهای جستجو ثبت شود ؛
ب) با جستجوی عبارت "کشیدن دندان عقل در شهرX" من در سه نتیجۀ اول موتورهای جستجو قرار بگیرم ؛
ج) می‌خواهم سایت به عنوان یک مرجع قابل اطمینان به منظور یادگیری اصول بهداشت دهان و دندان در ذهن مخاطبانم جا بیفتد.

مخاطبان محتوا
محتوای من قرار است برای چه کسانی جذاب باشد؟
1) زنان و دختران جوان
2) پیرمردها و خانم‌های میانسال
3) نوجوانان
بدیهی است که وقتی می‌خواهیم مخاطب محتوا را تعریف کنیم، باید تمامی جنبه‌های ارتباطی را مد نظر بگیریم؛ به عنوان مثال دسترسی یک فرد میانسال به اینترنت، بسیار بسیار متفاوت و کمتر از یک جوان 27ساله است.


چگونه درست استراتژی محتوای خودمان را تحلیل کنیم؟
هر اطلاعات معنار در فضای اینترنت، به معنای محتوا برای هر مخاطب است. همۀ وب‌سایت‌ها محتوا و مخاطب دارند؛ آنچه اهمیت دارد، رضایت تولیدکنندۀ محتوا از مطلب انتشار یافته و نیز مخاطب از مراجعه و مطالعۀ آن مطلب است.
بدیهی هست استراتژی تولید محتوا در سایت یک متخصص کشاورزی که با دانش خود در یک حوزۀ خاص از تولیدات گیاهی به ارائۀ خدمات و آموزش می‌پردازد، بسیار متفاوت با سایتی است که روزانه با ده‌ها مطلب بروزرسانی می‌شود. تصمیم‌گیری زمان و چگونگی ارائۀ محتوا، بخش مهمی از تحلیل صحیح در استراتژی محتواست.

دقت داشته باشیم مدیریت محتوا یک فرهنگ یا مدل ذهنی نیست. مدیریت محتوا، یک تحلیل ساده و در عین حال تخصصی از فعالیت‌هایی است که به خلق یک اطلاعات مفید برای مخاطب منجر می‌شود.
اطلاعات مورد نیاز هر مشتری با توجه به فضای کسب‌وکار تعریف و در اختیار او قرار داده می‌شود. پس این تحلیل، یک دارایی ارزشمند برای هر کسب‌وکاری است که می‌خواهد مسیر رشد و موفقیت را به بهترین شکل ممکن طی نماید.

استراتژی محتوا چیست؟ استراتژیست محتوا چه می‌کند؟
از مثال دندانپزشک خارج می‌شوم و به کلیات بیشتری می‌پردازم.
نیاز به محتوا، چالش‌های استراتژی محتوا، تعریف محتوا، صنعت محتوا و سایر موارد عمومی مرتبط به اعتقاد من بسیار پیچیده بیان شده‌اند.

به خاطر می‌آورید در زمان بچگی کتاب‌هایی رنگی از داستان‌های بزرگ ادبیات بین‌الملل را پدرومادر برایمان می‌خریدند و همیشه آنها را ورق می‌زدیم؟
اغلب این کتابها، رمان‌های سنگین و داستان‌های بزرگ را به صورت خلاصه و جذاب همراه با تصویرسازی‌های جذاب برایمان تعریف می‌کردند و یا والدین برایمان می‌خواندند یا خودمان می‌خواندیم. در اغلب این کتابها، تصاویر کوچکی نیز در حاشیه درج شده بود که به فهم بهتر مطلب کمک می‌کرد.

رفته رفته بزرگ شدیم و این کتابها جایشان را به کتاب‌های جدید داد: کتاب‌های ضخیم‌تر با تصاویر کمتر! نبود جذابیت در کتابها به اعتقاد بنده یکی از دلایل مطالعۀ کم ایرانیان است!
از بحث اصلی فاصله نگیریم!
محتوا از زمان بچگی تا امروز دورتادور ما را فرا گرفته است: کتاب، فیلم، پیامک تبلیغاتی، آلبوم موسیقی، بروشور تبلیغ یک محصول، عکس در شبکه‌های اجتماعی موبایلی، مطلبی در یک سایت یا وبلاگ و...همه و همه مثال‌هایی از محتوا هستند.

در قسمت بعد تلاش می‌کنم به شکل ساده‌تر، مفاهیم محتوا و استراتژی محتوا را برایتان بیان کنم. امیدوارم این یادداشت برایتان مفید بوده باشد.
۵ لایک :)
Thank you for your explanation. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
درباره من
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگرکسی حتی یک برگه علمی از او در دنیا باقی بماند، در روز قیامت همان برگه حایل او در مقابل آتش جهنم خواهد بود.
اینجا مکانی است برای به اشتراک گذاشتن آنچه که در حوزه تخصصی مدیریت یاد می‌گیرم و به دیگران آموزش می‌دهم.
در صورت داشتن سؤال و یا نیاز به کمک، با من تماس بگیرید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان