استراتژی محتوا به زبان ساده(قسمت دوم و پایانی)

استراتژی محتوا برای مخاطبان به دو دستۀ کلی و ساده تقسیم می‌شود:
1) ایجادکنندۀ حالِ خوب
2) ایجاد کنندۀ حالِ غیرخوب

به نظر شما کدام یک می‌تواند به رشد یک کسب‌وکار کمک کند؟ آیا جز این است که هدف ما از انتشار محتوا، فروش یک محصول(کالا یا خدمات) است؟ اشتباه نکنیم! قطعاً هدف حرفه‌ایها در دورۀ فعلی، فروش در قدم اول و یا در محتوای نخست نیست؛ اما به هر حال هدف از تمامی محتواها، ایجاد یک ارزش افزوده برای ناشران آن است.
محتواهای ارزشمند به توسعۀ استراتژی مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند و دستیبای به اهداف استراتژیک آسان‌تر می‌شود. باید بپذیریم شرکت‌ها(به خصوص استارتاپ‌ها) امروز سریع‌تر از هر زمان دیگر در حرکت هستند تا بتوانند به سرعت از فعالیت‌های کوچک و ساختارهای تازه به سمت فعالیت‌های بزرگ با ساختارهای عظیم بروند.


پارادوکس استراتژی محتوا، چالش دیگری است که در مسیر کسب‌وکارها و به خصوص استارتاپ‌هاست. این شرکت‌ها شروع به رشد و موفقیت می‌کنند، اما در عین حال دچار پیچیدگی‌های بیشتر می‌شوند. این پیچیدگی در بخشی که ارتباط با تولید محتوای آنان دارد(اعم از بازاریابی و فروش، تبلیغات، روابط عمومی، برندسازی و خدمات پس از فروش در ارتباط با مشتریان) مانع رشد آنها خواهد شد. در اینجا مفاهیم کسب‌وکار در حوزه‌های ذیل نیز به چالش و رکود می‌رسد:
- اعتبار محتوا
- اعتماد محتوا
- برندسازی محتوامحور
- کارکنان همسو با استراتژی محتوا
- نارضایتی مشتریان از محتوای کسب‌وکار
- رهبری استراتژیک محتوا

دام محتوا وجود ندارد، بلکه نگاه نادرست به فراتر از امروز یک دام است.
بنیان‌گذار یک کسب‌وکار از آینده خوشش می‌آید و تمام فعالیت‌های محتوایی سازمانش را برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌کند. استراتژی محتوایی نیز به تبع این نگاه، تنها امروز را نمی‌بیند؛ بلکه سالها بعد را هم دنبال می‌کند. امروزه برای هر مدیرعامل، تفکر درازمدت محتوایی برای رشد موفقیت آمیز استراتژی محتوا یک ضرورت است. چشم‌انداز محتوایی استراتژی باید تعیین کند یک سازمان امروز و فردا چگونه در مسیر رشد باید حرکت کند. پس یک متخصص تولید محتوا، باید به این مسأله توجه کند.

چیزی به نام "مدیر ارشد محتوا" معنای خارجی ندارد. همۀ کارها با کارشناسان محتواست، چون این کارشناسان محتوا هستند که کل تصویر شرکت در آینده را از استراتژی محتوا ارزیابی و از آن الگوبرداری می‌نمایند. بدون شک کارشناسان نیاز به یک مدیر دارند، اما این مدیریت تنها با رویکرد محتوامحور به اثربخشی منجر نمی‌شود. چرا؟ چون فرآیند فروش چالشی فراتر از یک تولید محتواست.
اولین مشتریان هر کسب‌وکار بر روند تغییر، بهبود و یا رشد استراتژی محتوایی آن سازمان تأثیر بسزایی دارند، چرا که تجربه بهتر مشتری و روابط معقول با آنان تقویت‌کننده ساختار محتوایی مجموعه است. استراتژی محتوایی که بر مبنای رفتار مشتریان(رفتار مصرف‌کننده) بروز می‌شود، کلید موفقیت کسب‌وکار در حال رشد است. در عین اینکه تعداد مشتریان رشد می‌کند، از بین رفتن رضایت آنان نیز آسان‌تر می‌شود. وظیفۀ تولیدکننده محتوا، شناسایی این چالش‌ها و گزارش به مدیر خود است:
آیا مدیری که فقط محتوا را می‌فهمد، درک درستی از چالش‌های بازاریابی و فروش دارد؟
مدیری که فقط محتوا می‌فهمد، تنها به تجربه‌های خود تکیه می‌کند و در نتیجه استراتژی محتوایی که توسط این مدیر خلق خواهد شد، برای بازاریابی و فروش مفید نخواهد بود.
پیامی که به مخاطب می‌رسد، محتوایی است که شیوه انتقال و ساختار آن نیز اهمیت دارد. در فضای ارتباط با مشتریان، یک خط برنامه‌نویسی برای محتوای یک سایت فروش کالا/خدمات همان اندازه محتواست که یک فایل ویدئویی آموزنده یا هیجانی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی. این مسأله هم در فضای آنلاین و هم در فضای آفلاین مصداق دارد. یک جفت پوتین، نیم‌کیلو خیار یا یک سبد انگور سیاه: آیا نیم‌کیلو خیار مفهوم محتوایی در ذهن مخاطب است و یا طعم خوشمزه آن به همراه نمک؟
دقت داشته باشیم تنها محتوا(Context) و شکل تماس محتوا با مشتریان(Connection) مسألۀ کسب‌وکار نیست، بلکه مهم‌تر از آن، بازار مخاطب فرایندهای محتوایی است.


استراتژی محتوا و بازار مخاطب هدف
تصور کنید یک مغازه لبنیاتی باز کرده‌اید که انگیزۀ مهم شما در ایجاد این کسب‌وکار، اهمیت مشتریان به وجود کلسیم در رژیم غذایی روزانه‌شان است؛ محتوای خوبی هم آمادۀ فروش دارید:
کرۀ گاوی، شیر پاستوریزۀ پاکتی، شیر تازه گاو، شیر شتر، پنیر لیقوان، پنیر کارخانه‌ای، دوغ محلی، دوغ کارخانه‌ای، ماست ترش برای تهیه کردن دوغ و...اقلام مشابه.

بعد از مدتی متوجه می‌شوید محتواهای شما به فروش نمی‌رسد؛ مشکل از کجاست؟ شما که محتوای خوب و با کیفیتی را برای مشتریان آماده کرده بودید؟
باید بگویم همان نگاه نادرستی که در بالا اشاره کردم، در اینجا خود را نشان می‌دهد. رشد یک کسب‌وکار تنها به محتوا بستگی ندارد، بلکه پارامترهای متعدد مدیریت دیگری نیز بر این مسأله تأثیرگذار است. "مشتری" و "مصرف‌کننده" همه داستان و محوریت استراتژی محتوا هستند.

ساختمان محتوا و استراتژی محتوا
کارمندان بنیانگذار یک کسب‌وکار، بزرگترین طرفداران نام تجاری آن نیز هستند. به همین دلیل ساختمان محتوایی که این کارمندان می‌سازند، دلسوزانه‌تر و مطمئن‌تر است. تنها چنین ساختمانی که دلسوزانه ساخته می‌شود، چشم‌اندازی درست به برندینگ و جنبه‌های دیگر کسب‌وکار به لحاظ محتوایی دارد.
ارائه و گسترش محتوا بر مبنای همین ساختمان شکل می‌گیرد و به همین دلیل ساختمانی که دیگر فعالان(و یا غیرمتخصصین) بسازند، در راستای اهداف استراتژیک محتوایی قرار نمی‌گیرد.
بازاریابی محتوایی می‌تواند بستری برای فعالیت‌های تازه و جدید به همراه مفاهیمی بنیادین باشد، اما باز هم هستۀ اولیه تمامی موفقیت‌ها، ساختمان محتواست.


زوجی را در نظر بگیرید که برای زندگی خود، ساختمان‌ها و منازل گوناگون را می‌بینند؛ به نظر شما این زوج چه ساختمانی را انتخاب می‌کنند؟ پاسخ: ساختمانی که ذهنشان را درگیر خود نماید.
این درگیر شدن ذهن به اشکال مختلف محتوایی رخ می‌دهد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1) تعریف کارمند بنگاه معاملات املاک از ساختمان(ارائۀ خوب محتوا)
2) همسایگان مناسب در ساختمان(هماهنگی محتوا)
3) موقعیت جغرافیایی مناسب ساختمان(مکان‌یابی صحیح محتوا)
4) اتاق‎های مناسب و تأسیسات سالم(ساختارهای محتوا)

چگونه ساختمان محتوای خود را بنا کنیم؟
برای این موضوع مأموریت کسب‌وکار خود را تعریف می‌کنیم و یک بخش از آن را با تکیه بر استراتژی محتوایی در نظر می‌گیریم. این بخش ممکن است موارد زیر باشد:
1) محصولات و نحوۀ ارائه محتوایی اطلاعات به منظور فروش آنها
2) نحوۀ مذاکره و ارتباط با مشتریان در قرارهای اولیه و محتواهای ردوبدل‌شده
3) فروش حضوری محصولات با تکیه بر محتواهای خوب اطلاعاتی
4) پاسخ گویی به اعتراضات مشتری با تکیه بر اطلاعات صحیح و بروز
5) بازاریابی تلفنی محصولات به صورت هدفمند و محتوامحور
6) استخدام بازاریاب محتوامحور به منظور افزایش فروش
7) چانه‌زنی در مذاکرات فروش و درخواست مشتریان برای پایین آوردن قیمت با تکیه بر محتوا
8) فروش یک محصول جدید با تکیه بر تمایز و محتوای ویژۀ آن برای مشتری
9) بهانه‌های مشتریان برای نخریدن محصولات و نحوۀ پاسخ شما با پیام‌های درست
10) قیمت‌گذاری متناسب با فرآیندهای فروش با توجه به محتوای واقعی بازار
11) قیمت‌گذاری محتوامحور متناسب با پورسانت بازاریاب و کارشناس فروش
12) نحوۀ تبلیغات و تعیین اهداف فروش با توجه به استراتژی محتوا
13) مدیریت زمان فروش و وظایف کارشناسان بازاریابی و فروش در ارائه محتوا به بازار هدف
14) منابع یادگیری فروشندگان شما و آموزش مذاکره به آنان از نگاه تولید محتوا برای مشتریان
15) مشتریان بالقوه و راهکارهای جذب مشتری به وسیلۀ محتوای ارزشمند
16) تعریف بازار و انواع آن از نگاه بازاریابی محتوایی
17) موفقیت در کسب‌وکار و استخدام کارشناسان متخصص فروش حول استراتژی محتوایی سازمان
18) ساختار کارکنان فروش از لحاظ سطح اطلاعات و محتوای مرتبط با محصولات
19) پیشبرد محتوایی فروش
... این لیست می‌تواند باز هم ادامه داشته باشد.

بعد از این مرحله، بخش مورد نظرمان را به لحاظ ارتباط شخصی با مشتریان در بازار هدف، بهینه می‌کنیم. اختصار و ارزشمند بودن برای گیرندۀ پیام بسیار مهم است. مشتری باید بتواند در اندک ثانیه‌ای، پیام و محتوای شما را دریافت کند.

مرحلۀ بعدی، بهینه‌سازی مجدد پیام و پیامک کردن برای مشتریان هدف است. منظور از پیامک محتوا، الزاماً پیامک در تلفن همراه نیست، بلکه منظور شبکه‌های اجتماعی قدرتمند برای نشر این پیام است.

مرحله بعدی، ارسال محتوای بهینه شده به صورت ایمیل برای مشتریان هدف است. توصیه می‌کنم عنوان ایمیل، عنوان ارزشمندی برای گیرنده باشد تا آن را باز کند.

مرحله بعدی، ارسال پیام در قالب یک فایل ویدئویی در اینستاگرام است. انیمیشن، موشن گرافی یا زیرنویس کردن ویدئوهای خارجی در این گام به شما کمک شایانی در نشر محتوا می‌نماید. پیشنهاد می‌کنم صداگذاری، تدوین و تولید را به عهدۀ یک تیم متخصص و با کمک مشاور خود بگذارید. استوری متناسب با سلیقه، محتوا و برند خود را هم فراموش نکنید.

مرحلۀ پایانی، نشر محتوا به اشکال مختلفِ ویدئو، بَنِر، اینفوگرافیک و تصویرنوشت در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی و تصویری تا زمان دریافت فیدبک از طرف بازدیدکنندگان است.


ساختمان محتوای خود را بسازید.
استراتژی محتوا را به کسانی بسپارید که دوغ و دوشاب را از هم تشخیص می‌دهند. اشتباه بزرگ بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌ها، رعایت نکردن همین مسأله است. تولید محتوا و هدایت آن در بازارهای امروز ایران، به چیزی فراتر از تولید محتواهای دیوانه‌وار احتیاج دارد.
در مشاوره‌ها و پروژه‌های محتوایی که با برخی شرکت‌ها داشته و داریم، بزرگترین چالش و مشکل را در عدم ایجاد یک ساختمان مستحکم محتوایی برای کسب‌وکارشان پیدا کرده‌ایم.
بسیاری از این شرکت‌ها در زمان رشد کسب‌وکارشان به افراد و مجموعه‌هایی مراجعه کرده‌اند که با ایجاد یک ساختمان نادرست از محتوا، همانند یک آبشار، آنها را از اوج به پایین پرتاب کرده و این پرتاب شدن همراه با از دست دادن کارکنان و منابع مالی سازمان بوده است. اگر مدیریت سازمانی را بر عهده دارید و یا صاحب یک استارتاپ هستید، نگاه استراتژیک به محتوا را درست دنبال کنید و مسئولیت بزرگ خود را در تولید محتوا از یاد نبرید.
۲ لایک :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
درباره من
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگرکسی حتی یک برگه علمی از او در دنیا باقی بماند، در روز قیامت همان برگه حایل او در مقابل آتش جهنم خواهد بود.
اینجا مکانی است برای به اشتراک گذاشتن آنچه که در حوزه تخصصی مدیریت یاد می‌گیرم و به دیگران آموزش می‌دهم.
در صورت داشتن سؤال و یا نیاز به کمک، با من تماس بگیرید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان