صادرات بیشتر از یک بازی، یک نوع کاسبی هست در سطح بینالمللی.
محوریت موفق ارتباط با مشتریان صادراتی فارغ از ملیت و تعداد آنها، محتوایی هست که بهشون ارائه میدیم.
به تجربه و مطالعاتی که داشته و داریم و بخش کوچکی از این تجربیات در مقالهای برای کنفرانس اربعین پژوهی در سال 1398 ارائه شد، با دانش خدمت شما عرض میکنم که بسیاری کسبوکارهای صادرات محور در پیدا کردن مشتری مشکلی نداشتند؛ بلکه در ارائۀ محتوای ارزشمند در فرآیندها و محصولات مسأله یا چالش داشتند.
مواردی بودند که حتی تحریم برایشان مسأله نبود؛ اما توافق شکل نمیگرفت و همۀ زحمات بر باد میرفت.
پیرمردهای پرسابقۀ صادرات هم محتوا برای ارائه داشتند که دوام آوردند؛ و این محتوا، تجربه و دانش یک عم زحمت هست که خیلی اوقات فقط با پیمودن این مسیر به دست میاد.