مدل کسبوکار از اون چیزهایی هست که علی رغم اهمیتش توی کسب وکار اکثر مواقع باهاش سطحی برخورد شده.
با مدیران و صاحبان کسب وکار که صحبت می کنم به این موضوع توجه کافی ندارند و متاسفانه از همین ناحیه هم آسیب میبینند.
رویه غلط در اکوسیستم و اغواگری اکثر مدرسان سطحی باعث شده مدل کسب وکار در حد یک کاغذ با ۹ بخش تقلیل پیدا کند.
نوآوری در مدل کسب و کار و تلفیق مدلهای موثر در اکثر کسب وکارها جدی گرفته نمیشه و به همین خاطر تلاشها و هزینه هاشون در بازار هدر میره.
علی رغم نوسانات اقتصادی و شرایط حاکم بر کشور، مدلهای قدیمی و آکادمیک با شرایط موجود تطبیق داده نشدند!!!
شاید باورش سخت باشه در این اقتصاد تورمی و بحران های مربوط به نیروی کار هنوز مدلی ترویج میشود که صاحب کسب وکار باید هزینه های ثابت سنگینی را از صفر انجام دهد.
بازنگری مدل کسب وکار چیزی فراتر از تدریس مدرسان فعلی هست و اگر به این حوزه علاقمند بودین میتونین با الگوبرداری و تطبیق کسب وکارهای موفق مدل های برنده تری رو طراحی و اجرا کنید. نوشتۀ: رشید شاهچراغ، پژوهشگر حوزۀ کسبوکار