سجاد رحیمی مدیسه

نویسندگی|تولید محتوا|کپی‌رایتینگ

سجاد رحیمی مدیسه

نویسندگی|تولید محتوا|کپی‌رایتینگ

سلام خوش آمدید

۱. شناسایی عوامل اختلال در تمرکز
قدم اول در افزایش تمرکز، شناسایی موانع بر سر راه تمرکزه! این موانع می‌تونن موانع خارجی مانند سروصداهای فضا، نوتیفیکشن‌های شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل‌ها باشن و یا موانع درونی مانند استرس، اضطراب یا خستگی.

پس از شناسایی این موانع، می‌تونین اقداماتی رو برای حذف یا کاهش آن‌ها انجام بدین. مثلا می‌تونین اعلان‌های تلفن همراه‌تون رو خاموش کنین، صفحه باز ایمیل رو تو سیستم‌تون ببندین یا با استفاده از هدفون های لغو نویز، سروصداهای فضا رو کاهش بدین‌.

۲. تعیین اهداف واضح
یکی دیگه از مراحل مهم در افزایش تمرکز، تعیین اهداف واضح و روشنه. وقتی یه هدف واضح تو ذهن دارین، رسیدن به اون راحت‌تر میشه و با تمرکز و انگیزه بیشتری کار می‌کنین. پس حتما اهداف‌تون رو به صورت مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان (SMART) تنظیم کنین.
اهداف‌تونو بنویسین و در جایی قابل مشاهده قرار بدین تا بهتون یادآوری بشه که باید زمان‌تون رو صرف چه کاری کنین.

۳. اولویت‌بندی کارها و وظایف:
یکی از بزرگترین چالش‌های حفظ تمرکز، تلاش برای انجام کارهای زیاد اون هم غیرواجبه. برای جلوگیری از این اتفاق، کارهاتونو اولویت‌بندی کنید و فقط روی مهم‌ترین اونها تمرکز کنین. این کار کمک می‌کنه تا روی مسیر درست حرکت کنین و به بیراهه نرین.
از لیست کارها یا to-do-list ها برای کمک به اولویت‌بندی و حفظ سازماندهی اونها استفاده کنین.

۴. ذهن‌آگاهی
ذهن‌آگاهی، یک تکنیک قدرتمنده که می‌تونه به بهبود تمرکز و کاهش استرس کمک کنه. ذهن‌آگاهی شامل حضور کامل در لحظه و توجه به افکار، احساسات و محیط اطرافه. وقتی ذهن‌آگاهی رو تمرین می‌کنین، به موانع تمرکز بیشتر آگاه می‌شین و می‌تونین اقدامات لازم رو برای حذف اونها انجام بدین.
می‌تونین از طریق مدیتیشن، تنفس عمیق یا فقط چند دقیقه تمرکز روی تنفس اونو تمرین کنین.

۵. استراحت
استراحت برای حفظ تمرکز و بهبود بهره‌وری بسیار مهمه. وقتی برای مدت طولانی بدون استراحت کار می‌کنین، مغز خسته میشه و تمرکز کاهش پیدا می‌کنه. برای جلوگیری از این موضوع، در طول روز استراحت‌های منظم داشته باشین.
حالا می‌تونه یک پیاده‌روی کوتاه باشه یا فقط چند دقیقه استراحت دادن به چشم. استراحت کمک می‌کنه تا انرژی خودتون رو شارژ کنین و تمرکزتون رو بهبود بخشین.

۶. حذف چند وظیفه‌گی
چند وظیفه‌گی یک عادت رایجه که خیلی‌ها معتقدند به اونها کمک می‌کنه تا در کمترین زمان ممکن، بیشتر کار رو انجام بدن‌ با این حال، تحقیقات نشون داده که چند وظیفه‌گی در واقع به بهره‌وری کمک نمی‌کنه و به عملکرد شناختی هم آسیب می‌رسونه.
وقتی سعی کنین چند کار رو در یک زمان انجام بدین، مغز باید بین وظایف مختلف به طور مداوم جابجا بشه که همین می‌تونه منجر به خستگی ذهنی و کاهش تمرکز بشه. پس فقط روی یک وظیفه در یک زمان تمرکز کنین.

7. خواب کافی
خواب برای حفظ تمرکز و بهره‌وری بسیار مهمه. خواب ناکافی مساوی با خستگی مغز و کاهش توانایی تمرکزه. 7-8 ساعت خواب شبانه برای داشتن یک روز خوب با تمرکز بالا لازمه.

  • سجّاد رحیمی مدیسه

نکات توسعه فردی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سجاد رحیمی مدیسه

امام علی علیه‌السلام: خردهاى دانشمندان، در نوک قلم‌هایشان است.
امام صادق علیه السلام: دل، به نوشتن آرام مى‌گیرد.
با نویسندگی و تولید محتوای ارزشمند می‌توان به موفقیت رسید.
به یاد داشته باشیم: «کوشیدن نیازمند اطمینان از نتیجه نیست».