سجاد رحیمی مدیسه

نویسندگی|تولید محتوا|کپی‌رایتینگ

سجاد رحیمی مدیسه

نویسندگی|تولید محتوا|کپی‌رایتینگ

سلام خوش آمدید

آینده دنیای تولید محتوا با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

با گسترده تر شدن استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، تشخیص این که کدام تصویر یا متن در دنیای واقعی تولید شده و کدام یک را کامپیوتر و هوش مصنوعی خلق کرده، دشوارتر شده است. همین امر در مورد محتواهای صوتی و ویدیویی نیز صادق است؛ زیرا ابزارهای هوش مصنوعی مولد (GenAI) پیچیدگی های زیادی دارند و قادر به ایجاد محتوایی هستند که می تواند به راحتی مخاطب را فریب دهد. واقعیت این است که در عصر ما، تولید عکس، متن، ویدیو یا صدا از هر کاری آسانتر شده و افرادی با کمترین تخصص در زمینه تولید محتوا، در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، محتوا (هر چند ضعیف) تولید می کنند.

همین موضوع باعث شده تا این احتمال پیش بیاید که یک روز - شاید به زودی - دیگر نیازی به تولید محتوای "واقعی" نباشد که در دنیای واقعی ضبط یا نگارش شده است. برای اکثر مردم، ارزانتر، آسانتر و سریعتر خواهد بود که به سادگی به کامپیوتر بگویند تا محتوای تصویری، ویدیویی یا شنیداری را برای آنها بسازد، تا آن که بخواهند به دنبال نیروی متعهد و خلاقی باشند که محتوا را برای آنها تولید کند.

احتمال افزایش تولید محتوای فیک ممکن است تکان دهنده به نظر برسد و شاید بیکاری تعداد زیادی از مشاغل انسانی - از نویسندگان و تصویرگران گرفته تا بازیگران، صدابرداران و انیماتورها - را به همراه داشته باشد. اما آیا این همان آینده ای است که همه ما دوست داریم اتفاق بیفتد؟ آیا واقعاً آینده دنیای محتوا این گونه است؟

بیایید نگاهی به برخی از مسائل پیرامون این گسترش عظیم محتوای «جعلی یا فیک» بیندازیم و برخی از تأثیرات احتمالی آن بر جامعه را بررسی کنیم.

مفهوم فیک در تولید محتوا
قبل از هر چیز، بیایید ببینیم که منظور ما از واژه "فیک" در تولید محتوا چیست؟

منظور از عبارت «محتوای فیک» هر چیزی است که توسط انسان تولید نشده یا توسط کامپیوتر تولید شده یا تغییر داده شده است.

این نوع محتوا فقط مربوط به هوش مصنوعی مولد نیست، بلکه استفاده از فیلترهایی را نیز شامل می شود که میتواند درک ما از واقعیت را تغییر دهد - تا جایی که اثرات مخربی بر سلامت روان داشته باشد.

دیپ فیک (Deep Fake) نوع پیشرفته تر و تکنولوژی برتر در همین زمینه است که از شبکه های عصبی یادگیری عمیق برای ایجاد محتوای متقاعدکننده اما کاملاً ساختگی استفاده میکند. کلاهبرداران سایبری قبلاً از این فناوری برای ارتکاب کلاهبرداری های مالی با استفاده از تقلید صدای مدیر عامل شرکت ها و متقاعد کردن کارمندان برای واریز میلیونها دلار پول به حساب خود استفاده کرده اند. دیپ فیک همچنین برای جعل اظهارات سیاستمداران به منظور تضعیف فرآیندهای دموکراتیک و گسترش ترس و اطلاعات نادرست نیز استفاده شده است.

البته همه محتواهای فیک، مجرمانه نیستند. مثلاً همین ترانه هایی که اخیراً با صدای یک هنرمند تولید شد، نمونه استفاده از دیپ فیک با هدف مثبت بوده است.

فقط کافی است به قسمت فید رسانه های اجتماعی خود سر بزنید تا ببینید محتوا و تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی تا چه حد در زندگی روزمره ما رخنه کرده اند.

آینده دنیای تولید محتوا
در عصر هوش مصنوعی، موانع تولید محتوا به طرز چشمگیری کاهش یافته است. اگر بخواهیم آینده دنیای تولید محتوا را پیش بینی کنیم، باید بگوییم که به جای انتظار پایان یافتن خلاقیت انسان، انتظار داریم که شاهد همکاری هر چه بیشتر انسانها و ماشینها برای ایجاد محتوا به روشهای جدید باشیم. پس، به نظر من آینده این صنعت با AI نه تنها ترسناک نیست، بلکه بسیار خلاقانه و جذاب است. با هوش مصنوعی، ایده های بسیار بهتری در آینده در ذهن نویسندگان، طراحان و تولیدکنندگان محتواهای ویدیویی شکل خواهد گرفت. همکاری نیروی کار حرفه ای و هوش مصنوعی فرصتی برای خلق بهترین هاست.

با این حال، نمی توان خطرات شغلی احتمالی را هم انکار کرد. کسب و کارها قطعاً محتوای مصنوعی و تولید شده با AI را جذاب می بینند. اما آن دسته از کسب و کارهایی که فقط بر هوش مصنوعی تکیه می کنند و نیروی کار انسانی را از فرآیند خلاقیت حذف می کنند، مزیت رقابتی و هویتی را که انسانهای با استعداد با کارشان پرورش میدهند، از دست خواهند داد.

و همیشه کسانی خواهند بود که از آسانی ایجاد هر چیزی برای گسترش ترس، عدم اطمینان یا سردرگمی استفاده کنند.

اما من فکر می کنم جامعه با این چالشها سازگار خواهد شد و با استفاده از همکاری نیروی کار حرفه ای و هوش مصنوعی، به ارتقای محتوای تولید شده خود کمک خواهد کرد.

نویسنده: سپیده حکمت، کپی‌رایتر و تولیدکننده‌ی محتوا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سجاد رحیمی مدیسه

امام علی علیه‌السلام: خردهاى دانشمندان، در نوک قلم‌هایشان است.
امام صادق علیه السلام: دل، به نوشتن آرام مى‌گیرد.
با نویسندگی و تولید محتوای ارزشمند می‌توان به موفقیت رسید.
به یاد داشته باشیم: «کوشیدن نیازمند اطمینان از نتیجه نیست».