سجاد رحیمی مدیسه

نویسندگی|تولید محتوا|کپی‌رایتینگ

سجاد رحیمی مدیسه

نویسندگی|تولید محتوا|کپی‌رایتینگ

سلام خوش آمدید

نیچ مارکتینگ چیست؟

شاید شما هم کم و بیش عبارت نیچ مارکتینگ(niche marketing) به گوشتان خورده است؟ نیچ مارکتینگ به زبان خیلی ساده یعنی انتخاب و تمرکز بر گوشه ای کوچک از حوزه ی بزرگ کسب و کار.

یعنی ما در حوزه ای که قصد فعالیت در آن را داریم، به جای انتخاب تمامی آن حوزه، خودمان را محدود کرده و بر گوشه ای کوچک از بازار تمرکز کنیم.

بازگویی اش تکرار مکررات است اما این روزها در هر حوزه ای بازار رقابت بسیار شدید است و دیده شدن و موفقیت سخت تر از هر زمانی به نظر می رسد.

اینجاست که نیچ مارکتینگ به دادمان می رسد.

به عنوان مثال در بازار داغ و بزرگی همچون روانشناسی که اساتید و غول های زیادی وجود دارد و در نتیجه رقابت و دیده شدن بسیار سخت و حتی ناممکن است، اگر فردی به طور مشخص بر حوزه ی افسردگی پس از زایمان تمرکز کند، از آنجایی که رقابت در این گوشه از بازار زیاد نیست، به سرعت بیشتری می تواند شناخته شود.

نیچ مارکتینگ علاوه بر کمک به رشد سریع تر چه فواید دیگری دارد؟

  1. افزایش تخصص و مهارت : وقتی شما تمام انرژی، وقت و سرمایه ی خود را در گوشه ای خاص متمرکز کنید، به تدریج و با کسب تجربه و دانش بیشتر در آن حوزه متخصص و سرآمد خواهید شد.
  2. کسب اعتبار و اعتماد بیشتر در بین مشتریان و گیرندگان خدمت: فرض کنید در رابطه ی عاطفی تان اختلالی پیش آمده و نیاز به مشاور دارید؛ در چنین مواقعی به یک زوج درمانگر بیشتر اعتماد می کنید یا یک مشاور که علاوه بر زوج درمانی هزاران خدمت دیگر هم ارائه می کند؟
  3. شناخت بیشتر و بهتر بازار هدف: با تمرکز بر یک حوزه شما بیشتر و بیشتر با نیازها، مشکلات، دغدغه ها، علایق و اهداف مخاطب هدفتان آشنا خواهید شد و به دنبال آن محصولات و خدمات بهتری ارائه خواهید کرد و سود بیشتری کسب خواهید کرد. با شناخت مخاطب کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی شما نتیجه بخش تر خواهند بود.
  4. صرفه جویی در هزینه ها: تمرکز بر یک گوشه از بازار هزینه های شما را محدودتر می کند و از اتلاف پول، انرژی و وقت جلوگیری می کند.

نیچ مارکتینگ نه تنها مشتریان را کم نمی کند بلکه با متخصص نشان دادن ما، افراد نیازمند به محصول و خدمت ما را به سمت ما می کشاند.

چطور بهترین حوزه را برای تمرکز انتخاب کنیم؟
حوزه ی تخصصی شما از تلفیق این چهار مورد به دست می آید:

  1. علاقه
  2. مهارت
  3. نیاز بازار
  4. محبوبیت

برگردیم به مثال اولی که زدیم. فرض کنیم که شما به عنوان روانشناس به موضوعاتی همچون زوج درمانی، اختلالات اضطرابی، مشاوره پیش از ازدواج و فرسودگی شغلی علاقه دارید و در بین آن ها مهارت و دانش شما در حوزه ی زوج درمانی و مشاوره پیش از ازدواج بیشتر از سایر موارد است. حالا به سراغ نیاز سنجی می رویم با یک ارزیابی اولیه و کوچک متوجه می شویم که اغلب مردم دچار افسردگی هستند و در زندگی زناشویی شان با مشکلات حاد و مزمنی رو به رو هستند. در آخر به سراغ محبوبیت می رویم. محبوبیت به این اشاره دارد که مردم برای کدام حوزه بیشتر حاضر می شوند پول بپردازند؟ بعد از کمی جستجو به این نتیجه می رسید که مردم در حوزه های افسردگی، زوج درمانی و اختلالات اضطرابی با میل بیشتری پول می پردازند. در نهایت با توجه به اینکه زوج درمانی در هر چهارحوزه از بیشترین امتیاز برخوردار است، آن را به عنوان حوزه ی تخصصی تان بر می گزینید.

توجه: این فقط یک مثال برای روشن تر شدن موضوع بود و من تخصصی در حوزه ی روانشناسی ندارم.

نتیجه گیری
نیچ مارکتینگ یکی از ضروریات کسب و کارهای امروزی است. بدون نیچ مارکتینگ سرمایه های ما اتلاف می شود و رسیدن به موفقیت اگر ناممکن نباشد بسیار سخت خواهد بود.
پس، پس از کمی بررسی و بدون سخت گیری، حوزه ی تخصصی خود را انتخاب کنید.

  • سجّاد رحیمی مدیسه

نویسندگی

کپی رایتینگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سجاد رحیمی مدیسه

امام علی علیه‌السلام: خردهاى دانشمندان، در نوک قلم‌هایشان است.
امام صادق علیه السلام: دل، به نوشتن آرام مى‌گیرد.
با نویسندگی و تولید محتوای ارزشمند می‌توان به موفقیت رسید.
به یاد داشته باشیم: «کوشیدن نیازمند اطمینان از نتیجه نیست».