سجاد رحیمی مدیسه

نویسندگی|تولید محتوا|کپی‌رایتینگ

سجاد رحیمی مدیسه

نویسندگی|تولید محتوا|کپی‌رایتینگ

سلام خوش آمدید

ادیسون در مقابل تسلا: وقتی دانش تنها یک وسیله‌ است.
توماس ادیسون باور داشت که یک سیستم کارآمد باید بر پایه‌ی جریان مستقیم (Direct Current) بنا شود. کارمند سابقش نیکولا تسلا اما موفق شده بود سیستمی با کارایی بالا بر پایه‌ی جریان متناوب (Alternating Current) ایجاد کند. این مساله خشم ادیسون را برانگیخته بود و او تصمیم گرفته بود به هر شکلی اعتبار تسلا را از بین ببرد.

او می‌خواست به عموم جامعه نشان دهد که سیستم طراحی شده توسط تسلا غیرایمن است و تسلا بطور غیرمسئولانه‌ای قصد توسعه این سیستم را دارد. البته ادیسون این کار را برای رضای خدا و یا پیشرفت علم انجام نمی‌داد. در آن سال‌ها صنعت برق بسرعت در حال توسعه کمی و کیفی بود، تقاضا در حال رشد بود، نیروگاه‌های بزرگی در حال احداث بود، نیاز جدی برای انتقال برق به مسافت‌های دور شکل گرفته بود و بنابراین منافع مالی بزرگی در این مسیر وجود داشت.

ادیسون برای ضربه زدن به طرح تسلا، انواع حیوانات را جمع کرد و با استفاده از جریان متناوب کشت. وقتی دید این کار کافی نیست، در سال ۱۸۹۰ مقامات زندان ایالتی نیویورک را واداشت تا برای اولین بار اعدام از طریق صندلی برقی و با استفاده از جریان متناوب را اجرا کنند. نتیجه فاجعه‌آمیز بود. جریان برای کشتن حیوانات کوچک کافی بود؛ اما برای یک انسان، ضعیف بود. محکوم به حالت نیمه‌مرده در آمد و در تصمیمی بی‌رحمانه، برای بار دوم از طریق صندلی برقی مجددا اعدام شد.

ادیسون در نهایت پذیرفت که نمی‌تواند سیستم کارآمد تسلا را عقب براند پس کوتاه آمد. جریان متناوب بعنوان بهترین سیستم برای انتقال برق در کشور انتخاب شد. در حالی که نیکولا تسلا مجبور شده بود حق اختراعش را خیلی پیش‌تر بفروشد، شرکت ادیسون (General Electric) لایسنس استفاده از این سیستم جدید را خریداری کرد و قراردادهای بزرگی بدست آورد.

سال ۱۹۱۵ ادیسون نپذیرفت که جایزه نوبل مشترکی با تسلا دریافت کند؛ چرا که نمی‌خواست ذره‌ای اعتبار به او ببخشد، حتی به قیمت آن که خودش نوبل نگیرد. ادیسون میلیونر زیست و مخترعی خوشنام در تاریخ ماند و تسلا عمرش را در فقر به توسعه علم اختصاص داد در حالیکه از او بعنوان "دانشمند دیوانه" یاد می‌شد!

  • سجّاد رحیمی مدیسه

روزنوشته‌های آموزنده

نظرات (۱)

  • مجتبی طاهری
  • این هم از ادیسون. چه ماجرای غم انگیز و مشمئز کننده‌ی بود به ظاهر شهرت، عرور و خودخواهی انگیزه‌ی اصلی ادیسون بوده.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    سجاد رحیمی مدیسه

    امام علی علیه‌السلام: خردهاى دانشمندان، در نوک قلم‌هایشان است.
    امام صادق علیه السلام: دل، به نوشتن آرام مى‌گیرد.
    با نویسندگی و تولید محتوای ارزشمند می‌توان به موفقیت رسید.
    به یاد داشته باشیم: «کوشیدن نیازمند اطمینان از نتیجه نیست».